جوهر لیمو چیست و چه کاربردهایی دارد؟

صادرات و واردات مواد شیمیایی، حلال ها،انواع شوینده و صنایع غذایی و دارویی

جوهر لیمو چیست و چه کاربردهایی دارد؟

۳ بازديد

جوهر لیمو نام عامیانه اسید سییتریک است که به طور طبیعی در مرکبات یافت می شود ، طعم اسیدی را فراهم می کند و طعم مرکبات را ترش می کند. همچنین ، نقش مهمی در متابولیسم اکثر موجودات زنده به عنوان واسطه در چرخه تری کربوکسیلیک اسید یا چرخه کربس ایفا می کند.

دو نوع اسید سیتریک در بازار به فروش می رسد ، بی آب و مونوهیدرات. مونوهیدرات وقتی تا دمای بالاتر از ۳۷ درجه سانتی گراد گرم می شود می تواند تبدیل به نوع بی آب شود.

 

جهت خرید اسیدسیتریک کلیک کنید.

 

جوهر لیمو چگونه ساخته می شود؟

این ترکیب به طور تجاری با تخمیر میکروبی در یک بستر کربوهیدراتی از گلوکز یا ساکارز تولید می شود. به طور کلی این اسید توسط Aspergillus niger ، ارگانیسم اصلی مورد استفاده در تولید میکروبی اسید سیتریک تولید می شود.

سه فرایند تولیدی توسط FDA به شرح زیر تأیید شده است :

از منابع گیاهی ، به عنوان مثال آب لیمو یا آناناس.
از طریق تخمیر با استفاده از Candida spp.
از تخمیر توسط Aspergillus niger

 

فواید استفاده از جوهر لیمو

اسید سیتریک به دلیل خواص آنتی بیوتیکی و ضد التهابی برای حفظ سلامتی بسیار مفید است. این ترکیب به بهبود جذب مواد مغزی و همچنین سلامت استخوان ها کمک می کند.

این ترکیب به دلیل خاصیت آنتی بیوتیکی به عنوان یک افزودنی در صنایع غذایی استفاده می شود و در غذاهای کنسرو شده ، برای محافظت در برابر بوتولیسم مورد استفاده قرار می گیرد.

این ترکیب PH محصول را متعادل نگه می دارد و عمر مفید آن را افزایش می دهد و طعم دلپذیری را به محصولات اضافه می کند. اسید سیتریک این جزء رایج لوازم آرایشی ، لایه بردارهای شیمیایی ، مواد شوینده ، لوازم تمیز کننده است و خواص ضد باکتریایی آن را به یک ضد عفونی کننده موثر تبدیل کرده است ، به همین دلیل به محصولات پاک کننده اضافه می شود.

 

فوائد جوهر لیمو برای سلامتی انسان کدامست؟

اسید سیتریک می تواند به بدن ما به مقابله با اکسیداسیون کمک کند ، همچنین می تواند از سنگ کلیه جلوگیری کند و برای پوست مفید است. اسید سیتریک یک آنتی اکسیدان است که ممکن است از سلول های انسان در برابر اثرات رادیکال های آزاد محافظت کند.

اسید سیتریک برای افراد مبتلا به سنگ کلیه با جلوگیری از تشکیل سنگ جدید و تجزیه سنگ های کوچک در ابتدای تشکیل مفید است. نمک های آن سیترات کلسیم و سیترات پتاسیم نیز دارای اثرات پیشگیری از سنگ کلیه هستند.

جوهر لیمو به عنوان آلفا هیدروکسی اسید (AHA) در محصولات مراقبت از پوست عمل می کند. AHA شامل یک کربوکسیلیک اسید و یک گروه هیدروکسیل در کربن مجاور است و به طور گسترده ای در صنعت لوازم آرایشی استفاده می شود.

به طور کلی AHA می تواند شرایط پوست را بهبود ببخشد و به صاف کردن خطوط و چین و چروک های سطحی ، بهبود بافت و رنگ پوست ، رفع انسداد و تمیز کردن منافذ کمک کند.

 

آیا مصرف خوراکی جوهر لیمو بی خطر است؟

بله ایمنی آن هنگام استفاده به عنوان یک افزودنی غذایی توسط سازمان غذا و داروی ایالات متحده (FDA) ، اداره ایمنی مواد غذایی اروپا (EFSA) ، کمیته مشترک FAO/WHO در مورد افزودنی های غذایی (JECFA) و همچنین سایر مقامات تأیید شده است.

اسید سیتریک به طور کلی بی خطر (GRAS) در نظر گرفته می شود و می تواند در مواد غذایی بدون هیچ محدودیتی استفاده شود. می توان از آن به عنوان یک عامل ضد میکروبی ، آنتی اکسیدان ، طعم دهنده ، عامل کنترل pH ، جدا کننده در غذا استفاده کرد.

 

جوهر لیموی خشک یا آبدار

آیا جوهر لیمو باعث سرطان می شود؟

خیر مطالعه ای که در Cell Journal در سال ۲۰۱۶ منتشر شد ، نشان داد که اسید سیتریک با جلوگیری از تکثیر سلولی و القاء آپوپتوز از رشد سلول های سرطان دهان جلوگیری می کند. همچنین مشخص شده است که سیترات می تواند رشد تومور را سرکوب کند.

این ترکیب معمولاً فاقد گلوتن است و افراد مبتلا به سلیاک می توانند آن را بخورند. این ماده معمولاً در برچسب های غذایی بدون گلوتن و حاوی گلوتن یافت می شود. این محصول از ذرت مطابق با تعریف FDA بدون گلوتن تهیه می شود که حاوی گندم ، چاودار ، جو و نژادهای متقاطع این دانه ها نیست.

 

 

انواع جوهر لیمو

به صورت کلی جوهر لیمو در بازار به دو صورت خشک و آبدار موجود می باشد و هر یک کاربرد مخصوصی دارد.

کاربردهای جوهر لیموی خشک یا بی آب:

جوهر لیموی خشک ، بی آب به صورت پودر کریستالی سفید رنگ در دسترس است و بیشتر در موارد مربوط به صنایع غذایی و آشپزی به عنوان طعم دهنده ، تنظیم کننده اسیدیته مواد خوراکی و غیرخوراکی و براق کننده میوه های سردخانه ای مورد استفاده قرار می گیرد.جوهر لیموی خشک یا انهیدرات برای کاربرد در صنایع غذایی بی نظیر است زیرا که این جوهر برخلاف بیشتر ترکیبات ترش کننده که اکثرا به شکل مایع در دسترس هستند بدون افزایش حجم ماده ی غذایی ، طعم ترش را به آن اضافه می نماید. از دیگر مزایای جوهر لیمو آن است که ماندگاری بالایی دارد و به راحتی می توان آن را به انواع مواد غذایی جامد و مایع اضافه نمود تا علاوه بر افزودن طعم ترش از خوراکی ها در برابر فساد میکروبی جلوگیری نمود.

کاربردهای جوهر لیموی آب دار:

اما جوهر لیموی آبدار  بیشتر در تهیه آب میوه ها ، نوشیدنی ها و شربت ها جهت افزودن طعم ترش مورد استفاده قرار می گیرد. این ترکیب به صورت بلورهای بی رنگ و شیشه ای بی بو با طعم اسیدی قوی وجود دارد.

نکته ی حائز اهمیت آن است که جوهر لیموی آبدار اگر در معرض حرارت قرار گیرد, به جوهر لیموی خشک تبدیل می شود و جوهر لیموی خشک اگر در محیط مرطوب نگهداری گردد به صورت آبدار در می آید.

تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در مونوبلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.